Landscape & Film #1 : “How I Ended This Summer”.

Part of Kinoimages' revamped look/content is a closer look at landscape aesthetics, the passage of time, and in this case the fantasy of the Arctic in the Soviet Union. The text below (available only in German) is a form of recap of the perception of this Soviet icy space which started in the 30s and perpetuates itself until today. Our contemporary example is:
"How I Ended This Summer" (2010, directed by Aleksey Popogrebskiy). 
Filming location: Valkarkai Polar Station, Chukotka, Russia. 
So here is an extract from my Masters in which I contextualize the Soviet understanding of the Arctic, and although I don't deal with Popogrebskiy's film (but Eisenstein's Alexander Nevsky), it would be interesting to examine how the perception of this landscape was constructed and ultimately transformed, when read in light of Russian cinema today. Submitted at Universität Heidelberg in 2014. For inquiries, write to hanin.hannouch@gmail.com

How I Ended Last Summer (2) How I Ended Last Summer (3) How I Ended Last Summer (4)

The grim North, the endless icy waste, has bewitched me.” Pilot Iwan Papanin (1894-1986) zu einen Journalisten von Pravda2
Die Leere der Arktis bot der Sowjetunion ein unbeschriebenes Blatt, auf dem außerordentliche, fiktive oder reale Heldentaten beschrieben werden konnten. Die arktische Region verfestigte auch den sozialistischen Realismus, als eine abenteuerliche und bahnbrechende Weltanschauung, die beispiellosen epischen Handlungen den Weg bereitete. Diese nördliche Peripherie gab den realen Raum für die Erforschung der Arktis durch Flugtechnik, sowie den fiktiven Raum, wo historische Ereignisse, wie die Schlacht auf dem Eis in „Alexander Newsky“ (1938), in die Filme eingeflochten werden konnten. Heldentaten waren zentrale Themen für die Konstruktion des sowjetischen Bürger, eine wesentliche Säule der stalinistischen Propaganda wo positive Helden Beispielfunktion hatten. 
How I Ended Last Summer (5) How I Ended Last Summer (7) How I Ended Last Summer (8) How I Ended Last Summer (9)

How I Ended Last Summer (13)

„Uncivilized and unknown, the Arctic was the most distant part of the Soviet Union's periphery, the very edge of the world". Und auch am Rande der Welt war das sozialistische Projekt erfolgreich. Der Mythos von der Arktis begann 1932 mit Otto Schmidt (1891-1956) und mit seiner Führung des Eisbrechers Sibirjakow in eine Nordostpassage3. Waleri Tschkalow (1904-1938), ein Pilot, der in Nowgorod geboren wurde, gelang 1937 ein Rekordflug über 12.000 km. Dieser Transpolarflug führte ohne Zwischenlandung von Moskau nach Vancouver. Solche Heldentaten waren zahlreich in der Sowjetunion der Dreißigerjahre, wenn man die Berichterstattung in der Presse befragt. Sie spielten auch eine wichtige Rolle um die Macht von Stalin über jeder Ecke des Landes zu kontrollieren und für das sozialistische Projekt zu instrumentalisieren. 
  How I Ended Last Summer (14) How I Ended Last Summer (15) How I Ended Last Summer (16) How I Ended Last Summer (17) How I Ended Last Summer (18) Genau wie der Generalplan von Moskau und der Bau der Metro, wurde der Kampf gegen die Natur in der stalinistischen Propaganda äußerst hervorgehoben, in Pravda, Büchern, Artikeln, Radiosendungen usw. „In short, the Arctic and the celebrities associated with it became firmly embedded in the Soviet national consciousness during the 1930s.“How I Ended Last Summer (19) How I Ended Last Summer (20) How I Ended Last Summer (22) How I Ended Last Summer (23)
Alles und jeder der mit den Mythos dieser Peripherie verbunden wurde bekam magische Kräfte. Der Raum konnte das Schicksal verändern und Helden konnten die Natur manipulieren, weil sie die Prototypen des neuen sowjetischen Manns und unempfindlich gegenüber der Härte des Klimas waren.

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Published by

Kinofrau

Hanin aka Kinofrau: 27 and counting, Ph.D in Film Theory & Art History in progress, from the Middle-(B)east, a specter that haunts Europe, equal-opportunity offender.

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